Let me hear your heartbeat, let me feel your heartbeat, let me touch your heartbeat, I can change your heartbeat.

Operationen idag var nå så jävulskt kul och intressant att se på! Var så himla coolt att se när dom skärde upp allt och se hur det ser ut där inuti oss :P Dom skärde upp huden och all vävnad ner till bröstbenet. Sen sågade dom av bröstbenet på mitten(för att kunna komma åt hjärtat) och att såga av det låter värre än vad det var :P Visst dom hade en såg men det gick jättefort så var det klart, det lät lite läskigt bara, lät ungefär som när man borrar i en betongvägg. Sen hade dom en grej som dom bände upp bröstkorgen med. Sen skärde dom upp hjärtsäcken och då såg man rakt in där hjärtat låg och pumpade. Fatta vad coolt det var att kunna se rakt in i kroppen in till hjärtat på en livs levande människa. Så hörde man hur hjärtat låg där och pumpade. Sen grejade dom på och kopplade så att en hjärt- och lungmaskin tog över hjärtats och lungornas funktioner. Då kylde dom ner hjätat med hjälp av någon vätska så att det slutade slå. Då när det låg där nerkylt och stilla så fixade läkarna det dom skulle på det, sydde på några vener som ska fungera som nya kärl på hjärtat och satte in en biologisk klaff till hjärtat. När dom var färdiga så fixade dom till blödningar och kollade så allt såg bra ut. Sen "värmde" dom upp hjärtat igen och startade igång det och då såg man även genom såret när lungorna började fungera normalt och trycktes ut. Sen satte dom ihop bröstbenet igen med "ståltråd" och sydde igen såret. Det var ungefär så det gick till :) Sen orkar jag inte skriva exakt alla små detaljer :P Men ja som ni kanske kan tänka er så var det förjävligt intressant att se hur det ser ut där inuti oss på riktigt :) Och det är så otroligt att man kan göra såna här saker. Sen var operationsläkaren skitduktig och han var jätteduktig på att förklara allt han gjorde och varför :) Så hade vi även en operationssköterska som satt med oss och visade alla grejer dom använde och berättade om det var något vi undrade över :) Så det var ju väldigt tur vi hade som fick vara med att se det här. Vi har nog dom bästa praktikplatserna av alla känns det som ;)

Sen fick jag reda på att jag klarade den senaste tentan jag gjorde idag! :D:D:D:D Så då blev jag väldigt glad, det här är en väldigt rolig och bra dag! :D och imorgon är jag ledig så då får jag äntligen sova hur länge jag vill! Känns som att det var ett tag sen jag fick det nu när jag har jobbat hela helgen :P Så då kan man se nån film eller göra något roligt ikväll =) Så är jag sugen på att baka biskvier om jag orkar efter middan =P Nu ska jag och Linda som är här på besök faktiskt vara duktiga och plugga :) Jag ska fortsätta med min vfu-uppgift så den kanske blir färdig ganska fort :) Skulle ju vara jävligt skönt att ha det bortgjort :P och Kalixbesöket har farit hem nu idag :)

Kommentarer
Postat av: Elin

herre jävlar, vi läskigt de lät med den där operationen :O men jag kan tänka mig att de var intressant!

FIA nu har jag börja blogga igen :D ska bli bättre på de nu ;)

2010-10-05 @ 09:49:53
URL: http://snelin.blogspot.com/
Postat av: Annica

fin blogg :)

2010-10-05 @ 10:09:19
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0